ANALISIS KEBIJAKAN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DAN MADRASAH

Authors

  • Pengelola Pengelola
  • Muhammad Syaifuddin
  • Asmuri Asmuri

DOI:

https://doi.org/10.70281/w1mxtf06

Keywords:

Pembiayaan Pendidikan, Pendidikan Agama Islam, Kebijakn Pemerintah

Abstract

This study examines the Indonesian government's policies regarding the funding standards for Islamic religious education in schools and madrasahs. Islamic religious education plays a strategic role in shaping students’ character and moral values. However, its implementation faces various challenges, particularly in terms of financial support. Using a literature review approach, this research evaluates key regulations such as Minister of Religious Affairs Decree (KMA) No. 211 of 2011, KMA No. 165 of 2014, and KMA No. 183 of 2019, and analyzes their implementation effectiveness in practice. The findings reveal ongoing disparities in fund allocation, delays in budget disbursement, and insufficient managerial capacity within Islamic educational institutions. Therefore, a comprehensive strategy is needed—encompassing budget transparency, financial management training, community involvement, and collaboration between the government and educational institutions—to ensure a more effective, accountable, and sustainable financing system for Islamic religious education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Affandi, Faisal dan Melda Diana Nasution. “Analisis Kebijakan Pembiayaan Pendidikan pada Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal Cakrawala Inspirasi Edukatif 1, no. 1 (2023).

Azhar, Adib. Kebijakan Pendidikan, BOSDA, dan Madrasah. Tesis Magister, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2024. Diakses 20 Maret 2025.

Elviyana, Tenti. Implementasi Total Quality Management (TQM) Kepala Sekolah SMKIT Khoiru Ummah Rejang Lebong dalam Meningkatkan Kinerja Tenaga Kependidikan. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Curup, 2024.

Febriyani, Eva, Muhammad Syaifuddin, dan Syafaruddin. “Kebijakan Pemerintah Tentang Standar Pembiayaan Pendidikan Agama Islam.” Journal of Islamic Education El Madani 2, no. 2 (Juni 2023): 117.

Hamzah, Othman bin. “Mutu dan Kebijakan Pendidikan Agama Islam.” Al-Hikmah Journal FTU 12, no. 23 (Januari–Juni 2022): 295.

Kementerian Agama Republik Indonesia. Keputusan Menteri Agama No. 211 Tahun 2011 tentang Standar Nasional Pendidikan Agama Islam pada Sekolah. Jakarta: Kementerian Agama RI, 2011.

Kementerian Agama Republik Indonesia. Keputusan Menteri Agama No. 165 Tahun 2014 tentang Kurikulum Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab di Madrasah. Jakarta: Kementerian Agama RI, 2014.

Kementerian Agama Republik Indonesia. Keputusan Menteri Agama No. 183 Tahun 2019 tentang Kurikulum Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab di Madrasah. Jakarta: Kementerian Agama RI, 2019.

Mustofa, Idam. “Landasan Pendidikan Islam (Telaah Kebijakan Standar Nasional Pendidikan).” Jurnal Asosiasi Dosen Tarbiyah 1, no. 2 (27 Februari 2021).

Mujiono. “Analisis Akuntabilitas dan Transparansi dalam Pengelolaan Bantuan Operasional Sekolah (BOS).” Jurnal Ekonologi 4, no. 2 (Oktober 2017): 258.

Nasrullah, Moh Sony dan Ibnu Hiban. Pengelolaan Pembiayaan Pendidikan Islam. Dinamika Kreatif: Manajemen Strategis 6, no. 3 (2024).

Nurrisaa, Fahriana, Syaifuddin Sabdab, dan Salamah. “Konsep Kedudukan dan Peran Masyarakat Sebagai Landasan Pendidikan Islam.” Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran 2, no. 3 (Januari–Maret 2025): 847.

Sholikhah, Mar’atush, Sri Wahyunik, Muhammad Mahrus, dan Ahmad Saifuddin. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama di Pesantren, Sekolah, dan Madrasah.” Jurnal Pikir: Jurnal Studi Pendidikan dan Hukum Islam 10, no. 2 (Juli 2024).

Syukrillah, Ahmad. “Implementasi Pembiayaan Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Keberagaman Program Pembelajaran di Pondok Pesantren Papan Raudhotul Jannah.” Jurnal Manajemen Pendidikan Al Multazam 6, no. 1 (2024).

Zaini, Nur. “Kebijakan Manajemen Pendidikan Agama Islam pada SMA 1 Simanjaya.” Cendekia: Media Komunikasi Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam 12, no. 1 (Maret 2020): 73–102.

Published

2025-10-30

Issue

Section

Articles